Doelstellingen
Eindtermen en leerplandoelen
Door de veranderingen in eindtermen en leerplandoelstellingen binnen lager onderwijs kunnen wij momenteel deze nog niet aanbieden.
Zodra wij deze hebben, zal je ze op deze pagina terugvinden.
Onze excuses voor het ongemak.
Lesdoelen
Hoofdstuk 1: Namasté
- Leerlingen duiden India aan op de wereldkaart en vergelijken enkele geografische en demografische gegevens van India en België.
- Leerlingen geven voorbeelden die een veelzijdig beeld geven over India, een land met grote diversiteit (bv. regio’s en landschappen, stedelijk versus landelijk gebied, talen, religies, rol van landbouw en technologie).
- Leerlingen benoemen gelijkenissen en verschillen tussen zichzelf, Kartik en Daya.
Hoofdstuk 2: Iets nieuws op het spoor?
KORTE VERSIE:
- Leerlingen sommen drie verschillende redenen van migratie op.
- Leerlingen verwoorden het verband tussen klimaatverandering en migratie aan de hand van een concreet voorbeeld.
- De leerlingen reflecteren over hoe het is om te migreren naar een plek die je niet kent.
LANGE VERSIE:
- Leerlingen illustreren aan de hand van een voorbeeld twee klimaatuitdagingen in India (zoals droogte, watertekort of onvoorspelbaar weer) en de gevolgen daarvan.
- Leerlingen verwoorden het verband tussen klimaatverandering en migratie aan de hand van een concreet voorbeeld.
- Leerlingen reflecteren over hoe zij kunnen bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering.
Hoofdstuk 3: Zo mega is Mumbai!
- Leerlingen benoemen dat Mumbai uit verschillende wijken bestaat en herkennen enkele verschillen ertussen (bv. soort gebouwen, woonwijken, dichtheid van bebouwing, welke commerciële activiteiten er plaatsvinden …).
- Leerlingen leggen uit hoe wonen in een megastad kansen en uitdagingen met zich meebrengt en hoe mensen het leven in een wijk positief beïnvloeden.
- Leerlingen benoemen minstens één gelijkenis tussen het leven in Mumbai en hun eigen leefomgeving.
- Leerlingen benoemen minstens vier gevolgen van verstedelijking wereldwijd en leggen de link met hun eigen buurt of stad.
Hoofdstuk 4: Dharavi stemt over hun wijk
- Leerlingen benoemen minstens drie actoren in het stadsvernieuwingsproject van Dharavi en leggen uit hoe perspectieven verschillen of botsen.
- Leerlingen verwoorden en verdedigen een standpunt vanuit het perspectief van een actor uit het stadsvernieuwingsproject.
- Leerlingen herkennen en benoemen ongelijkheid in inspraak en het belang ervan bij stadsvernieuwing.
- Leerlingen benoemen minstens één manier waarop mensen actie ondernemen om gehoord te worden, ook bij beperkte formele inspraak.
Hoofdstuk 5: Het raadsel van de dabba
SLOTACTIVITEIT
- Leerlingen benoemen minstens twee inzichten over India.
- Leerlingen benoemen een persoonlijke ontdekking of verandering in hun beeldvorming.
INLEEFATELIER
- Leerlingen herkennen in het inleefatelier elementen die ze tijdens de voorbereiding zagen.
- Leerlingen passen opgedane kennis uit de voorbereiding toe op de concrete situaties waarmee ze tijdens het inleefatelier geconfronteerd worden (stadsvernieuwing, migratie).
- Leerlingen reflecteren over het belang van inspraak en manieren waarop minderheidsstemmen meegenomen kunnen worden.
- Leerlingen verwoorden dat het land India heel divers is.
- Leerlingen denken kritisch na over hun eigen beeld van India.